• ···
Snack: Grønne kål-chips

Fuldkorn er guldkorn

Photobucket

Nå, vi har jo været så heldige at få mulighed for, at sprede et godt og solidt mad-budskab – nemlig budskabet om masser af fuldkorn til søde unge damer. 

Sagen er nemlig, at vi danske unge kvinder langtfra får de anbefalede mængder fuldkorn – det til trods for, at der arbejdes på sagen og at tilgængeligheden vokser stødt. Vi kan vel alle blive enige om, at der ikke er grund til at mæske sig i tre skiver hvidt pap, hvis man kan opnå mæthed efter én bolle fuld af kerner og korn? Uanset om du svarer ja eller nej, har du her mulighed for, at blive lidt klogere på fuldkorn og lære lidt om den nye kampagne, der meget gerne skulle ende med at fremme folkesundheden!

Følger man lidt med i ernærings og kostråds-debatterne, er der ofte skiftende holdninger til hvad der er sundt den ene dag og usundt den næste. Det kan være svært at finde rundt i de mange velmenende råd og ligeledes svært at gennemskue de reelle interesser fra folkene bag. Derfor er det også vigtigt at finde sin egen vej, og finde den livsstil der fungerer for netop en selv – og her kunne fuldkorn jo blive en ganske god medspiller.

Samtidig med at forbruger-junglen vokser sig større og større, sidder der folk bag, og forsøger at gøre det nemmere for os forbrugere at vælge sundt – fx ved lanceringen af Fuldkornslogoet i 2009. Logoet er skabt for at skabe gennemsigtighed og vejledning til den enkelte forbruger, vil du læse mere om fuldkornslogoet og kravet til produkterne, kan du klikke her.

Med den nye fuldkornskampagne, som vi hjælper med at sætte fokus på, er forskellige interessenter gået sammen om en fælles vision, nemlig at fremme folkesundheden. Samarbejdet er ganske pålideligt, idet alle distributørerne af fuldkorns-varerne (såsom Coop, Kohberg og Schulstad) bakkes op af mere sundhedsfaglige partnere, herunder Kræftens Bekæmpelse, Fødevarerstyrelsen og Hjerteforeningen (m.fl), hvilket, efter vores mening, giver udtryk for evidensbaseret viden og kontinuerlig forskning indenfor området.

Photobucket

Personligt, er vi selv fortalere for fuldkorn og anvender det ofte i vores madlavning – fx når vi bager grovboller eller laver pizzadej. Dette udfra en viden om, at fuldkorn indeholder ”hele pakken” og vi (og vores krop) derfor får glæde af både fibre, vitaminer og mineraler. Sundhedsmæssigt har fuldkornene jo den fordel at bidrage med masser af fibre, hvilket især er godt for fordøjelsen og tarmfunktionen.
Fuldkorn er langt fra forbeholdt dem der har en god sjat penge at smide efter råvarer – du kan nemlig sagtens få fornøjelse af fuldkorn, trods lavvande i kassen.
Det handler om mæthed og sundhed, og er nemt at gå til. Udover at bladre rundt i nogle af vores opskrifter, er det super nemt at klikke ind på siden her , hvor der findes god inspiration til fuldkornsmad på SU.

Fire fuldkorns formaninger:
Det kan være svært at vurdere mængden af indtaget fuldkorn. Kun 2 skiver rugbrød og en portion havregrød dækker dit daglige behov, dét burde vi vel alle kunne få ned…
– Fuldkorn er både hvede, rug, byg, havre, brune ris og røde ris, hirse, majs (tørret) og sorhum/durra. Der er altså rig mulighed for at bage amok…
– Fuldkorn er en del af de otte kostråd. Lever du med disse i baghovedet, vil kroppen få dækket behovet for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer.
-Fuldkorn er ikke kun seriøs sundhed: Kig nærmere på Fuldkornskampagnens eye-catcher og deltag i konkurrencen om en lækker spa-oplevelse her.

Photobucket

Mathias “Zanka” Jørgensen er model for kampangen – måske dét kan give lidt inspiration? :-)

Selvom bloggen blandt andet, rummer mange søde sager (som vi bestemt holder af, bevares) så er vi begge meget opmærksomme på sundhed, og opsøger hele tiden ny viden i forhold til dette. Vi debatere tit om selve begrebet sundhed, alt fra hvordan man tolker dette, hvordan man lever op til dét at leve sundt, hvilken vej man vælger i forhold til de mange grene der efterhånden er af sundhedslivsstile – det er nemt at blive forvirret. Generelt set, så er vi af den overbevisning, at vælger man  “alt med måde”, så går det nok aldrig helt galt. Vi træffer valg hver gang vi handler, eksempelvis så handler vi begge minimælk fremfor letmælk, fuldkornspasta frem for alm. hvid pasta, og ligeledes handler vi begge pr. refleks fuldkorn når vi skal vælge brød. Det er blevet en vane – og vi synes bestemt kun det smager bedre, der er mere bid og mætheden varer altså bare længere end en hvid bolle.
Når vi kigger i vennekredsen, piger som drenge, så kommer det alligevel bag på os – at de unge piger slet ikke spiser nok fuldkorn i forhold til gennemsnittet? Måske er vi farvet af vores passion for mad og hungren efter informativ viden – men vi vil rigtig gøre høre, om det er noget i kan nikke genkendende til? Får I nok fuldkorn og tænker I over det i jeres hverdag? Hvad er jeres tanker?

(Sponsoreret indlæg, med fuldt ud udtryk for egne holdninger og interesser)

 

 photo 8af69f90-811e-4323-bbf6-3e8d1f180e4c_zpsab1f82fa.jpg
   

6

  • Måske overså jeg det bare, men hvor mange gram fuldkorn var det nu, man skulle have? :)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • smagsloejer

      Anbefalingerne lyder på 75g om dagen – og vi danske kvinder, spiser i gennemsnit kun 29 gram :-)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Elise

    Jeg får selv ret meget fuldkorn, men er dog begyndt at holde mig fra brød med kerner, selvom jeg elsker dem er de bare ikke gode for min mave og tarme. men heldigvis behøver al fuldkorn jo ikke indeholde hele kerner :)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • smagsloejer

      Ja – det er virkelig individuelt hvad der fungerer bedst for ens kroppe. Som du selv siger, kan fuldkorn komme i mange varianter, så det er bare om at udforske dem :)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ida

    Wow, I får mig virkelig til at tænke mere på det. Normalt spiser jeg ret sundt, men det er lige gået op for mig at selvom jeg spiser sundt, får jeg ikke nok fuldkorn. Jeg tror, jeg har svært ved at finde pålæg der er godt og samme tid ikke alt for fedtet eller kedeligt. Jeg må lige tage mig sammen og få spist lidt mere rugbrød!

    / http://www.idavestergaard.blogspot.dk

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • smagsloejer

      Det sætter nemlig tankerne igang. For selvom man tænker man lever sundt, så kan det faktisk godt være lidt svært med det fuldkorn. Måske vi skulle se på nogle spændende pålægstyper – så det fuldkornsbrød bliver mere attraktivt? :-)

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Snack: Grønne kål-chips