• ···
Romkugler

Smagsløjers Barcelona

photo 1-efteraringr8_zpscdfc34b3.jpg

Kender i det, når man har haft dage der nærmest er for gode til at være sande?  Dage der gør, at de lange sure dage bliver forceret med et smil på læben, og dage der lige kræver lidt tid at fordøje…

Sådan nogle dage havde vi, forrige uge, da vi oplevede Barcelona og al den dejlige mad byen har at byde på. Ovenpå euforien landede vi hurtigt i den vante hverdag, der viste sig at være toptravl OG spicet op af tekniske drillerier – men NU er vi tilbage, og vi glæder os til at tage jer med til Barcelona!

Kæmpe stort TAK til alle jer læsere der stemte os afsted, og TAK til Expedia der lavede så fænomenal en konkurrence!

Vi vil skrive lidt om hvad vi lavede, så og smagte. Og så må i endelig kommentere løs, hvis i har spørgsmål, kommentarer eller andre gode Barca-tips!

photo 2-efteraringr7_zpsca715ab8.jpg

Vores rejse var en forlænget weekend-getaway med to formålet at spise og grine. Begge dele blev indfriet, og vi brugte 3 hele dage på, at opleve og suge lun forårsstemning til os.

Transport: Til at komme rundt, brugte vi de smarte Hop Af og På busser – et helt genialt koncept, der giver en idé om byens størrelse, attraktionernes placering og (bedst af alt) mulighed for billig transport dagen lang, du bare kan stige af og på.
Busser som disse, findes i de fleste storbyer – er du en planlægger som os, kan du booke hjemmefra, fx. via Expedias hjemmeside.
Resten af tiden, forcerede vi byen til fods. Vi gik byen tynd og fik derfor set en masse.
På tidligere besøg i byen, har vi desuden god erfaring med det meget overskuelige metrosystem der fx kan bruges, hvis man skal besøge Camp Nou.

Smagsløjer oplever: Udover den gængse shopping, en tur med turistbus og masser af gåture i de hyggelige områder, gik meget af vores tid med at spise, kigge og nyde.
Vi tog os tid til, at nyde solstrålerne, de mange mennesker og den gode mad (der i øvrigt serveres til LAVE priser).
Vi rundede stranden og fik vind i håret og sommerstemning fra palmerne. Opslugtes af La Sagrada Familias storhed og tiltrækningskraft på mennesker fra hele verden, nød sol og turiststemning i Park Güell.
Vi tog på guidet tur, en særlig chokoladetur nøje tilpasset vores egne interesser og ønsker – meget mere om dén, en anden daf.

Spisesteder:
ATTIC,
Les Rambles 120
Dejlig loungestemning, dæmpet belysning, betjening i topklasse og skøn mad og vin.
Vores betænkelighed ved, at vælge et spisested midt på Ramblaen blev hurtigt manet til jorden ved dette besøg. Hos Attic serveres der fx. perfekte tunbøffer, fantastisk laksetapas og kreative desserter, der på fineste vis forener surt og sødt.
Stedet fortjener ros for de sprøde artiskokchips, perfekt stegte tunbøffer og lækre mintsorbet… Nå ja, og også for den gode hvidvin, den søde italienske tiramisu og særdeles favorable priser (vi gav omkring 600 kr. for 3 retter (til os begge) og 1 1/2 flaske hvidvin).

BROWN, Passing de Grácia 33.
Er du til pasta eller pizza, i gode omgivelser og midt i centrum, kunne Brown være et godt bud. Specialiteten er pizza, vi testede deres risotto og gnocci. Begge dele var super lækkert, knapt så fotogent. Desserterne derimod, var fotogene. Vi smagte choko/pekankage med nøddeis og kage af hvid chokolade og mandarinis – thumbs up herfra! Prisen er i øvrigt stadig lav for et godt måltid mad, 2 retter til hver og en flaske rødvin og vand, 440 kr.

LA XINA, sidegade til Ramblaen, samme side som Boquria.
Den hyggeligste indretning vi længe har det. Lige dele rustikt look og charme og hygge. Et stort åbent køkken, masser af fotokunst på væggene og god mad, er hvad La Xina byder på. Vi smuttede ind, for at få en let frokost. Vegetarsandwich var valget – og det var godt! Efter at have betragtet de andre gæsters mad, er dette helt sikkert et sted vi må tilbage og smage mere.. Endnu et pristjek: 130 kr for to store sandwich/burger + drikkelse!

BMK, midt på Ramblaen, samme side som Boquria.
Lidt fransk cafeteriastemning lige midt i byen. Vi fik en vinduesplads, og følte dermed at vi spiste midt på hovedgaden. Perfekt plads til en hurtig frokost og en ordentlig gang menneske-kiggeri. Vi spiste tomatsalat og laksesalat, lavet på ekstrem gode råvarer. Aldrig har jeg spist så store ferske stykker laks, der bare smeltede på tungen. Besøg stedet for hvilepause, gode råvarer og menneskespotting.

Som i kan se, gik vi ikke amok i paella og tapas. Man kunne sagtens sætte sig nærmere ind i tapas og paella – det må blive næste gang, en sommerdag ved vandet, hvor der eftersigende skulle ligge mange delikate seafoodrestauranter.

photo 3-efteraringr6_zpsbe7e61ed.jpg

Hotel og fly er booket og betalt gennem Expedia.dk
Busserne og City of Chocolate turen ligeså.
Dette indlæg er ikke bestilt af Expedia, men udelukkende vores eget påfund og mening om en fantastisk tur I har stemt os afsted på. Tak!