Quionagrød med blåbær

 photo 1-IMG_8771_zps1e381e4c.jpg Denne lækre blå morgensag er både sund og mættende. Med tre simple ingredienser, kan der hurtigt skabes en god grundgrød, der så kan smages til, med søde eller salte smagsgivere. Quiona indeholder op til 50% mere protein end gængse korntyper, og mætter derfor rigtig godt. Foruden godt med protein, er aminosyresammensætningen i den korn-lignende struktur helt særlig. Quinoa er rig på aminosyrerne lysin, methionin og cystein - og så er den glutenfri! Ingredienser 1 1/2 dl forkogt quiona (Kog 2 dl quiona med 4 dl vand i tyve minutter) 1 1/2 dl mælk (almindelig mælk, rismælk eller mandelmælk) 1 dl blåbær (både frisk og frossen kan bruges) Evt. sødes med 1/2 tsk honning Krydres med 1/2 tsk stødt kanel og et nip salt For mere tekstur, tilsæt en håndfuld hakkede mandler Vær varsom med mængde af kanel og honning, blåbærrene søder en del, så grøden kan hurtig blive en smule for sød, hvis man er rundhåndet med kanelen. Vend quiona, mælk og blåbær sammen i en kaserolle. Varm blandingen godt igennem og få bring det i kog. Tilsæt honning, salt og kanel og rør godt. Kog ind til grød, cirka 10 minutter. Serveres varm, eventuelt med lidt mælk på.  photo 4-IMG_8766_zps4e80b89c.jpg  photo 3-IMG_8768_zps89cb8808.jpg